راهنمای خرید شمع خودرو ، بررسی ساختار شمع ها
شمع ها از نظر نوع موتور بکار رفته در خودرو به دو نوع تقسیم بندی می شوند:
شمع گرم: این نوع از شمعها گرمای حاصل از احتراق را در مدتزمان بیشتری در خود حفظ میکنند، که این امر موجب سوختن رسوبات روغن و کربن حاصل از احتراق روی شمع میشود. درصورتیکه رسوبات باقیمانده از احتراقهای قبلی از بین نرود موجب ایجاد آسیب در شمع میشوند. از این نوع شمعها در خودروهایی که موتورهایی با دور کمتر و دمای تولیدی پایینتری دارند که در اصطلاح به آنها سرد کارکرد میگویند استفاده میشود. پایهی این نوع شمعها معمولا بلندتر است و گرما در مدتزمان بیشتری درون آنها باقی میماند. به همین علت الکترودها دقیقا در داخل محفظهی احتراق و در مجاورت حرارت قرار دارند و با توجه به حرارت بالایی که دارند، در هرلحظه آمادهی ایجاد جرقهی بعدی هستند.
شمع سرد: نوع دیگری از شمعها، شمعهای سرد نام دارند. شمعهای سرد به علت کوتاه بودن پایه بعد از هر جرقه و احتراق، گرمای خود را از دست میدهند. این نوع شمعها از ایجاد احتراق زودرس در موتور جلوگیری میکنند. زیرا اگر شمع در دمای بالا باقی بماند، در اثر مجاورت با گرمای موجود در پیستون، زودتر از حد مجاز جرقه و احتراق ایجاد میکند که این موجب پایین آمدن کیفیت احتراق میشود. بهمرورزمان این احتراق زودرس موجب آسیب به قطعات و لرزش در موتور میشود. شمعهای سرد در موتورهایی که کارکرد در دماهای بالایی دارند استفاده میشوند.
شمع ها از نظر کیفیت ساخت، طراحی و نوع الکترود به سه دسته تقسیم می شوند:
شمعهای نیکلی: اغلب شمع های موجود در بازار الکترودی از جنس نیکل دارند. این نوع شمع ها دارای الکترودی مرکزی با شکل تخت بوده و به علت آلیاژ بهکار رفته در ساخت الکترود، از مقاومت گرمایی کمتری نسبت به شمع های جدید تر برخوردار هستند و طول عمر کوتاه تری دارند. به طور معمول بعد از هر 30000 کیلومتر باید این نوع شمع ها تعویض شوند.
شمعهای پلاتینیوم: نوع دیگر شمع ها از نظر جنس الکترود شمع پلاتینیوم است که به جی پاور شناخته می شوند. الکترود این نوع شمع ها از جنس پلاتینیوم می باشد و با توجه به اینکه این عنصر خاصیت ضد خوردگی دارد و از مقاومت گرمایی بالایی برخوردار است، به همین علت از پایداری خوبی در برابر دما بهره میبرند که این میزان تا دمای 800 درجه سانتیگراد است همچنین بعد از 40.000 کیلومتر کارکرد موتور، نیاز به تعویض دارند. معمولا الکترود مثبت این شمع ها سوزنی شکل است که موجب بالا رفتن دقت و قدرت جرقه زنی در موتور میشود. قیمت این شمع ها نسبت به شمع های معمولی کمی بیشتر است که بعد از گذشت زمان متوجه خواهید شد که استفاده از این شمع ها به افزایش طول عمر قطعات موتور و بهبود کیفیت کارکرد موتور مثل: افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت منجر خواهد شد. بنابراین استفاده از این نوع شمع ها نسبت به شمع های معمولی مقرون به صرفه است.
شمعهای ایریدیوم: الکترود مثبت این دسته از شمع ها از جنس ایریدیوم ساخته شده است. همچنین یک نقطه از جنس پلاتین در ساخت الکترود منفی و در محل جرقه زنی بهکار برده میشود که موجب افزایش طول عمر این نوع شمع ها شده است. چرا که ایریدیوم فلزی از خانواده ی پلاتینیوم است و خواصی مشابه پلاتین دارد. شمع های ایریدیوم مقاومت دمایی بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیوم دارند و به همین علت این نوع شمع ها از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. شمع های ایریدیوم هم معمولا دارای الکترود سوزنی با دقت و قدرت جرقه زنی بالا هستند و تقریبا کاربردی مشابه شمع های جی پاور دارند، البته افزایش شتاب در اینگونه شمع ها به نهایت خود رسیده است. عمر مفید شمع ایریدیوم IX بیش از 100 هزار کیلومتر و نوع لیزری 120 هزار کیلومتر می باشد.
نتیجه گیری: با تعویض به موقع شمع و عدم استفاده از شمع معیوب یا نامناسب در خودرو از کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، دیر روشن شدن خودرو، خامسوزی سوخت و ایجاد لرزش و صدا در موتور جلوگیری کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید