چگونه شمع خودرومان را چک کنیم؟ (بخش اول)
نکته اول
روی عایق سرامیکی شمع، دنبال دوده سیاه و تیره بگردید.
وجود این دوده که کربن ته نشین شده است نشان میدهد که بنزین زیادی وارد سیلندر میشود و مقداری از آن نمیسوزد. در خودروهای کاربراتوری، آن را به گونه ای تنظیم کنید که بنزین به طور کامل بسوزد و روی بدنه سرامیکی یا نوک شمع دوده ای باقی نماند.
نکته دوم
ببینید روی بدنه سرامیکی لکهای سفید رنگ وجود دارند یا خیر؟!
وجود چنین لک های نشان دهنده روغن سوزی است. اگر آن ها را مشاهده کردید، سوپاپ ها، رینگ ها و سیلندر را بررسب کنید تا متوجه علت روغن سوزی شوید.
نکته سوم
ببینید روی عایق سرامیکی تاول هایی به رنگ سفید یا قهوهای روشن به چشم میخورند یا خیر؟!
این امر نشان میدهد که بنزین بسیار کم وارد سیلندر میشود. بار دیگر سیستم انژکتور را با دستگاه یا کاربراتور را تنظیم کنید و اگر مشکل برطرف نشد باید به دنبال یک نشتی در سیستم سوخت رسانی بگردید.
نکته چهارم
به دنبال نقطه هایی کوچک و سیاه روی نوک شمع ها بگردید که میتواند نشانه ای از احتراق ناقص باشد.
اگر اوضاع وخیم باشد ممکن است عایق سرامیکی شمع ترک بخورد یا تکه تکه بشود. احتراق ناقص میتواند به سوپاپ ها و پیستون نیز آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید شمعی که استفاده میکنید از نظر تحمل دما برای خودرو شما مناسب است و بنزینی که می زنید اکتان مناسبی دارد. بهتر است تسمه تایم را هم چک کنید تا به درستی تنظیم شده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید